«Ο Φινλανδός Μαθητής»
Θεωρείται η χώρα-πρότυπο σε ό,τι αφορά στο σύστημα Παιδείας της. Η Φινλανδία σταθερά κατατάσσεται στις πρώτες θέσεις παγκοσμίως σε ό,τι αφορά στην ποιότητα της γνώσης που παρέχουν τα σχολεία της και στις δεξιότητες με τις οποίες εξοπλίζουν τον «Φινλανδό μαθητή» για τον μετέπειτα επαγγελματικό του βίο.
Ο Κώστας Αργυρός ταξίδεψε στο Ελσίνκι και συνομίλησε με ειδικούς της εκπαίδευσης, καθηγητές, ψυχολόγους, δασκάλους, φοιτητές Παιδαγωγικής για τις σταθερές αξίες πάνω στις οποίες οικοδομήθηκε το εκπαιδευτικό σύστημα εδώ και δεκαετίες, μακριά από πολιτικές αντιπαραθέσεις και κομματικές σκοπιμότητες. Επισκέφτηκε ένα τυπικό σχολείο, μπήκε στις αίθουσες, παρακολούθησε τις μεθόδους διδασκαλίας και συνομίλησε με τους μαθητές.
Το τελικό συμπέρασμα ήταν απλό. Το σύστημα βασίστηκε στην αρχή, ότι για μια μικρή και όχι ιδιαίτερα πλούσια χώρα, το σημαντικότερο κεφάλαιό της είναι οι πολίτες της, οι οποίοι θα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες για πρόσβαση στη γνώση, αλλά και τη δυνατότητα να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες. Κανείς δεν περισσεύει και κανείς δεν πρέπει να μένει στο περιθώριο.
Η Παιδεία παρέχεται απολύτως δωρεάν και σε όλους χωρίς εξαιρέσεις. Παράλληλα, το σύστημα αφήνει μεγάλα περιθώρια αυτονομίας στα σχολεία, στους δασκάλους και στους μαθητές, στη λογική ότι η ελευθερία κινήσεων ενισχύει την υπευθυνότητα εκείνων που την απολαμβάνουν.
Σκηνοθεσία: Πάνος Κακαβιάς
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Πολυχρόνης Τσιχλάκης
Σενάριο-Παρουσίαση: Κώστας Αργυρός
Πηγή: ΕΡΤ